&noscript=1 />
La French Fab

Industrie van de toekomst

OP NAAR INDUSTRIËLE UITMUNTENDHEID!

Sinds onze oprichting in 2003, streven wij ernaar om steeds innovatievere producten te ontwikkelen, zowel voor onze industriële klanten als voor het grote publiek. Het is dan ook niet voor niets dat Stéphane Coutand, onze medebedrijfsleider, deel uitmaakt van de commissie van de NFC (New Fiber Composite) bij de Europese Unie! Dankzij onze selectie in 2017 bij BPIFrance Excellence en onze toetreding tot de French Fab, konden wij de BPI accelerator integreren, voorbehouden aan ondernemingen met een zeer sterk ontwikkelingspotentieel. Ontdek alle bijzonderheden over deze innovatieve programma’s…

Het netwerk BPI FRANCE EXCELLENCE

In 2017 werd OCEPLAST uitverkoren om deel uit te maken van de 4000 leden van de groep Bpifrance Excellence. Dit is een netwerk van ondernemingen die geselecteerd werden op basis van hun sterk dynamisme en hun streven om zich te ontwikkelen, uiteraard in Frankrijk, maar ook wereldwijd. Na de selectie en de toetreding tot het netwerk, stelt Bpifrance Excellence aan haar leden een kwaliteitsvolle begeleiding voor, en brengt hen in contact met uitzonderlijke partners.  Het doel: groei en innovatie bevorderen, en hen helpen om zowel in Frankrijk als buiten de landsgrenzen uit te groeien. 

WAAROM WERD HET BEDRIJF OCÉPLAST DOOR BPIFRANCE WEERHOUDEN?

De businessverantwoordelijken van Bpifrance hebben OCEPLAST onderscheiden omwille van haar groeiparcours, omdat het bedrijf in hun ogen “een onderneming is die een sterke ontwikkeling kent”, “die zich richt op de industrie van de toekomst met een participatiever management en die al over een mvo-aanpak”beschikt.

Een aantal voorbeelden van de multidimensionele aanpak op het gebied van innovatie door OCEPLAST:

  • Marketing- en commerciële innovatie: Uitwerking van het Partnerprogramma, dat zich richt tot professionele plaatsers.
  • Innovatie op gebied van product, service en gebruik: begeleiding door de klantendienst van de offerte tot aan de plaatsing, thuislevering, 3D-simulatieapplicatie Océwood, het toesturen van monsters…
  • Technologische innovatie: gebruik van een kern op basis van gerecycleerde PVC en vlasverzel + een beschermlaag in PVC.
  • Innovatie op gebied van procedure en organisatie: innovatie van het beheer op basis van een benadering gericht op automatisering en het vrijmaken van energieën.
  • Innovatie van businessmodellen:  online verkoop van terrassen en tuinafsluitingen via de website www.tendances-composite.com.
  • Maatschappelijke innovatie:  gebruik van een bijproduct uit de landbouw (vlasvezel) dat nieuwe bronnen van inkomsten voor de landbouwers creëert, sourcing van regionale grondstoffen (in de Vendée voor vlasvezel en de Sarthe voor gerecycleerde PVC).

 

Dankzij deze uitzonderlijke begeleiding kunnen we voor u en voor onze werknemers verder producten ontwikkelen die voortdurend innovatiever worden en diensten die steeds meer op de klant gericht zijn.

 

 

 

 

De French Fab


Na de toetreding tot het netwerk BPIfrance Excellence, besloot OCEPLAST om zich bij de French Fab te voegen. Waarover gaat het eigenlijk?
Na de French Touch en de French Tech, is het nu de beurt aan de French Fab om naar voren te treden! Na de lancering op 2 oktober 2017 vormt dit zowat de vaandel van de Franse industrie, die hard timmert aan haar transformatie naar een industrie 4.0…

Een initiatief van Bpifrance, Business France, l’Alliance Industrie du Futur en Régions de France, de medeoprichters.

 

Wat is de French Fab precies?

De French Fab  is een merknaam die de Franse industriëlen belichaamt en verenigt, die zich vinden in de wens om de Franse industrie te ontwikkelen, die gehecht zijn aan haar concepten en waarden en die hiervoor willen uitkomen.

Het doel: collectief spelen, in Frankrijk en wereldwijd, om mooie ambities tot een goed einde te brengen:

  • Versnelling van de transformatie van de industrie in Frankrijk, via de verspreiding van concepten en technologieën van de Industrie van de Toekomst.
  • Zichtbaarheid en trots geven aan de spelers  die elke dag in de Franse industrie actief zijn, volgens de Franse industriële uitmuntendheid, zowel in Frankrijk als in het buitenland.
  • Belichaming van de welvarende toekomst  van de Franse industrie en de aantrekkelijkheid van de beroepen waaruit die bestaat, en het creëren van werkgelegenheid.
  • Valorisatie van de knowhow  van onze fabrieken en onze studiebureaus als traditionele knowhow van uitzonderlijk niveau, om talenten en kapitaal aan te trekken.
  • Het vermogen van de ondernemingen verzekeren om aan ‘open innovation’ te doen om hun businessmodellen te laten evolueren en om gedifferentieerde offertes te ontwikkelen waarmee zij op internationaal vlak pertinent kunnen zijn.
  • Verzekering van de digitale overgang , gezien Frankrijk volgens de Europese landen op de 18e plaats staat van 28 landen in termen van digitale rijpheid van haar ondernemingen.

 

Zo is de French Fab de Franse manier om aan industrie te doen, en is het al zeer geavanceerd op het gebied van de digitale overgang (industrie 4.0) en de verschijning van de fabriek van de toekomst.

 

 

 

 

Tot wie is dit gericht?

De French Fab richt zich tot het hele Franse industriële , ecosysteem, van de kleinste tot de grootste ondernemingen die klaar zijn om een bepaald aantal verbintenissen aan te gaan:

  • Industriële ondernemingen of ondernemingen ten dienste van de industrie die in Frankrijk productief zijn.
  • Ambitieuze ondernemingen  die toekomstgericht zijn en zich inzetten om te groeien, innovatief te zijn en zich op internationaal vlak te ontwikkelen.
  • Ondernemingen die op lange termijn op ons grondgebied verankerd  zijn
  • KMO’s, uitzendbedrijven, grote groepen: ondernemingen die werkgelegenheid creëren  en die de bekwaamheden van hun werknemers ontwikkelen
  • Ondernemingen die beschikken over een vermogen om opnieuw uit te vinden en zich aan overgangssituaties kunnen aanpassen
  • Ondernemingen die “collectief spelen